تقویت حافظه
نوشته شده توسط : پاسخدون

تقویت حافظه

خیلی از بچه های کنکوری دوست دارند که راه های تقویت حافظه رو یاد بگیرند. توی سالهای اخبر یه عده آدم سودجو با استفاده از عناوین وسوسه کننده اومدند و به دغدغه ها و نگرانی های دانش آموزان اضافه کردند تا فقط بتونند پکیج ها و محصولات غیراستاندارد و غیر علمی خودشون رو بفروشند. پس از اول به شما توصیه میکنیم که اسیر این تبلیغات نشید. برای تقویت حافظه یک سری راهکار ساده علمی و اثبات شده وجود داره که ما توی این نوشته بهتون میگیم. اصلا نگران نباشید و این مطلب رو با دقت بخونید.

بر روی چیزی که میخوانید تمرکز کنید

 

تقویت حافظه یعنی ارسال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت. پس اول باید اون چیزی که میخونید رو خوب فهمیده باشید و به درستی وارد حاقظه کوتاه مدت شده باشه که بعد بتونید به حافظه بلندمدت منتقلش کنید. سعی کنید در محیط مناسبی درس بخونید. این مجیط باید بی سر و صدا باشه و صدای تلویزیون، موسیقی و … هم مزاحم نباشه. البته سکوت  مطلق هم خوب نیست. چون مغر انسان شرطی میشه و توی کنکور واقعی که معمولا سر و صدا هم هست، نمیتونه تمرکز لازم رو بکنه.

برنامه ریزی درسی داشته باشید

 

در مورد فواید برنامه ریزی درسی توی مطالب دیگه براتون حرف زده بودیم. این فواید رو همه بلدند و باید بهش عمل هم بکنند. پزوهش های علمی نشون میده که کسی که برنامه ریزی دقیق مطالعه و مرور داره خیلی خیلی پیشرفت راحت تری داره و مطالب رو با دقت بالا به خاطر میسپاره. پس به جای اینکه یک موضوع خاص رو توی یک جلسه طولانی بخونید، این مطالب رو توی چند جلسه کوتاه و با فواصل زمانی منظم بخونید. این روش خیلی توی به یاد آوردن مطالب و تقویت حافظه موثره. توی مقاله مرور صحیح مطالب، این روشها رو بهتون یاد دادیم.

دسته بندی کنید

 

از نظر علمی مطالب توی مغز به صورت خوشه ای دسته بندی میشه. برای اینکه از این ویژگی مغز خوب استفاده کنید، شما هم مطالب رو ساختاردهی و سازمان دهی کنید. مثلا مفاهیم مشابه رو با هم بخونید و به خاطر بسپارید. برای همین است که توصیه جدی به خلاصه نویسی میشه و نباید از خالصه نویسی دیگران با رتبه های برتر کنکور استفاده کرد. چون اون خلاصه ها، طبق مغز اون افراد تنظیم شده و شاید مناسب شما نباشه. هر کسی باید برای خودش خلاصه برداری بکنه و دسته بندی های مغزی خودش رو ایجاد بکنه. روش خلاصه برداری علمی رو از اینجا میتونید بخونید.

ارتباط ایجاد کنید

 

وقتی مطلب جدیدی میخونید، ارتباطش با دانسته های قبلی خودتون رو هم پیدا کنید. این حلقه زنجیر رو توی مغزتون ول نکنید و اونو به یه جایی وصل کنید. با ایجاد این ارتباط احتمال فراموشی رو صورت جدی کاهش میدید. در واقع پرسش های مفهومی که چند سالی هست که توی کنکور داره میاد از این قاعده پیروی میکنه. شما باید ارتباط بین مطالب رو هم درک کرده باشید تا بتونید سوالات مفهومی کنکور رو هم پاسخ بدید. پس هر وطلب جدید که خوندید دنبال ارتباط با مطالب دیگه ای باشید که قبلا یاد گرفته بودید و روی این موضوع خوب فکر کنید. این بخش هم جزو تکنیکهای مطالعاتی تقویت حافظه محسوب میشه.

بسط دهید و مرور کنید

 

بسط و مرور یکی از تکینیک های مهم تقویت حافظه هست که رتبه های تک رقمی کنکور معمولا از اون استفاده میکنند. برای مطالبی که میخونید اول کلمات کلیدی رو بخونید بعد از هر کدوم یه تعریف مختصر داشته باشید و در نهایت با جزییات بالا اونو بخونید. اگر چند بار این فرآیند رو تکرار کنید، هم به خوشه بندی کردن مطالب توی مغز کمک کردید و هم یادآوری مطالب خیلی سریع تر وراحت تر خواهد بود.

تغذیه مناسب

 

به کسی پوشیده نیست که تغذیه روی تقویت حافظه خیلی موثر هست. شما باید سوخت کافی رو به موقع به مغزتون برسونید تا اون بتونه برای شما بهترین نتیجه رو رقم بزنه. شما باید انواع ویتامین ها و مواد معدنی که توی هرم غذایی هر فردی قرار میگیره رو به اندازه کافی مصرف کنید. پس توصیه میکنیم که میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت مرغ رو حتما توی تغذیه روزانتون داشته باشید و تا جای ممکن گوشت گوسفند، گوساله و انواع فست فود ها و غذاهای چرب رو از رژیم غذایی خودتون حذف کنید. توصیه میکنیم اگر مشکل جدی دارید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

تقویت حافظه توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: